گامهاي نهايي براي تكميل زيرگذر اردكان برداشته مي شود

"زير گذر اردكان يكي از بزرگترين پروژه هاي عمراني استان يزد است كه اين روزها با آغاز شدن مرحله زيرسازي و شروع زيباسازي بدنه آن، به زمان بهره برداري از آن نزديك مي شويم.

به گزارشواحد دریافت خبر   یزدفردا : اين زير گذر بعنوان بزرگترين تقاطع غير هم سطح استان يزد ، در مسير ترانزيتي شمال به جنوب كشور مي باشد كه با رايزنيهاي موثر نماينده مردم اردكان در جذب اعتبار ميلياردي مورد نياز آن، بزودي به بهره برداري مي رسد.
مدير سايت پروژه زيرگذر اردكان در خصوص اين پروژه عظيم مي افزايد: اين پروژه به طول تقريبي يك كيلومتركه داراي دوپل با طول 160 متر از نوع بتني ، داراي 620 عدد شمع به ارتفاع 2 تا 18 متر مي باشد كه تاكنون 2500 تن حجم آرماتوربندي و 15 هزار متر مكعب نيز بتن ريزي انجام شده است.
'الياس جهانفر'اضافه كرد: پروژه از اوايل بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است كه طبق قرارداد اوليه مي بايست به مدت 12 ماه به بهره برداري برسد، در ابتداي امر و بنا به تاكيد مسئولان شهرستان ، اين پروژه با سرعت زياد در حال انجام بود و بنا شد زودتر از موعد مقرر به بهره برداري برسد ليكن با توجه به وجود برخي مشكلات از جمله سست و باتلاقي شدن مسير خاك برداري ، آماده نبودن برخي نقشه هاي اجرايي و وجود برخي تاسيات همچون فيبرهاي نوري و مسي و . . . پيش بيني مي شود اين پروژه حداكثر طبق زمان اوليه به پايان برسد.
وي افزود: برآورد اوليه اين پروژه در حدود 40ميليارد ريال است كه با توجه تمهيدات نقشه و مشكلات برآورد اوليه اين پروژه كه تاكنون نزديك به 85درصد پيشرفت فيزيكي داشته در حدود 60 ميليارد ريال پيش بيني مي شود.
جهانفر با بيان اينكه با اجراي اين پروژه عظيم بخش مهمي از ترافيك جاده ترانزيتي شمال به جنوب در شهر اردكان كاسته خواهد شد تصريح كرد: اين زيرگذر باعث جلوگيري از ترافيك شهري و تصادفات و حوادث ناشي آن خواهد شد.
وي تاكيد نمود: براي اولين بار در استان يزد چنين پل زيرگذري با اين اندازه و با دهانه 27 متر در محل پاركينگ زير دال اجرا مي شود،همچنين استفاده از شمع و ديوار بتني به عنوان سازه اصلي و حجم بالاي خاك برداري ،اين پروژه را نسبت به ساير پروژه هاي مشابه، متمايز مي سازد.
شهردار اردكان در اين خصوص از جمله ضرورت هاي طرح را حجم بالاي ترافيكي در مسير تهران ، بندرعباس و قرار گرفتن اين جاده در داخل شهر و تردد زياد ماشين هاي سبك و سنگين نام برد.
'ابوالفضل وكيلي' اضافه كرد: از جمله مزيت هاي احداث طرح را مي توان كاهش ترافيك ، تردد سريع قسمت شرقي به غربي شهر و باز شدن گره ترافيكي چهارراه سعدي و خيابان شهيد مطهري ناميد.
با توجه به حوادث گوناگون رخ داده در طول مسير كه باعث از دست دادن جان و مجروح شدن حدود 25 نفر از مردم شده است ضرورت احداث چنين پروژه اي از مدت ها پيش در سطح شهرستان اردكان مشهود بود .
همچنين مسئولان شهرستان به فكر چاره اي براي حل اين معضل بودند.
ولي با توجه به هزينه سنگين اين پروژه كه خارج از توان دستگاه هاي اجرايي شهرستان بود اين مهم انجام نگرفته بود كه نهايتا با رايزني هاي 'محمدرضا تابش' نماينده مردم اردكان با وزراي راه در دولت خدمتگذار نهم و دهم و برخي صنايع بزرگ مستقر در اين شهرستان ، اين پروژه عظيم با پيام وزير راه توسط 'محمدرضا تابش' كلنگ زني شد.
وزير راه در اين پيام تلفني بر تلاش براي رفع نقاط حادثه خيز در سطح كشور تاكيد كرده بود.
اين پروژه با پيمانكاري شهرداري اردكان توسط شركت جهاد نصر يزد در حال اجرا است و اعتبار اين آن از طريق رايزني هاي نماينده اردكان در سطح كشور تامين شده است
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا